Friday, March 19, 2010

Cupcake untuk Dina

Cupcake ini ditempah oleh kawan saya, Kak Ayu sempena hari lahir puterinya yang ke-5.Biasanya lepas bakar kek dan disejukkan saya akan proceed untuk deco.Tapi kali ini,saya ingin letakkan beberapa layer of filling sebelum letak topping dan deco.Jadi kek vanilla yang saya masak kali ini juga saya kurangkan sukatan gulanya.Bolehla dinamakan sugarless vanilla cake.
Untuk filling yang pertama,saya telah masukkan sedikit chocolate chips ke dalam setiap cup sejurus selepas kek keluar dari oven.Chocolate chips tersebut akan cair.

Kemudian saya masukkan pula sedikit peanut butter ke dalam setiap cupcake bersama chocolate chips yang telah mencair tadi.

Pertama kali saya mencuba creamcheese topping untuk cupcake.Rasenye saya patut lebihkan icing sugar supaya topping tak terlalu lembut.Tapi saya sukakan rasenyer yang lebih sedap daripada buttercream (pendapat peribadi saya)

Number 5 ini diperbuat daripada royal icing.Saya telah siapkan edible royal icing ini beberapa hari sebelumnya.Saya campakkan sprinkle ke atas cupcake.

Juga diletakkan blossom gumpaste yang masih ada stock :D


Inilah hasilnya.Huruf2 diperbuat daripada roll out fondant.Begitu juga blossom2 kecil.Dedaun adalah daripada royal icing.
Happy 5th Birthday Dina! Terima kasih kepada Kak Ayu.

Note:Saya sedia menerima tempahan untuk sekitar Seremban.Untuk pertanyaan lanjut hubungi Kham(013 3943103) atau boleh tinggalkan message di facebook:khamsaini johari atau boleh juga e-mail di kham_joe@yahoo.com

No comments:

Post a Comment