Monday, April 5, 2010

Cupcake: Full of Fondant Deco

Ini adalah hasil kerja pertama saya bermain-main dengan begitu banyak fondant.Saya bukanlah seorang yang profesional dalam bidang ini, jadi persediaan saya agak rapi untuk tempahan ini.Seminggu sebelum delivery day, saya telah spent a lot of times membuat bebunga dan dedaunan daripada fondant.Seronok juga, macam main playdoh time tadika dulu.

Dedaunan fondant ini dibuat dengan bantuan Leaf Plunger.Tak susah membuatnye,sebab detail untuk daun dah ready made kat plunger daun nieh :D

Hmmmm....hydrangea(atau bunga 3 bulan), itulah yang saya cuba nak buat.Walaupun hasilnya tidak seperti yang saya mahukan,namun saya terpaksa berpuas hati...Agak sukar rupanya...details pada kelopak bunga saya buat manually guna tooth pick..huh..memang sangat memenatkan...

Small blossom nieh, tak susah membuatnya sbb saya guna plunger.

Purple daisy nieh pun dibuat dengan bantuan plunger...:D

Bunga yang kat atas nieh, saya pun tak tahulah ape namenye...Tiba-tiba sajer terinspirasi dalam minda saya.Saya teringat bunga buah terung pipit.No reference at all..hantam saja as back up waktu deco nanti.

Inilah bebunga dan dedaunan fondant hasil kerja tangan saya.

Sehari sebelum delivery day, saya dah mula membuat plain cupcake.Kali ini cake yang saya buat adalah kek coklat kukus.Insya allah next entry saya akan enclose resipi kek kukus yang simple yet delicous ni...HEHEHE..pasan aku!

Kek yang telah masak, sedang dibiarkan sejuk ke suhu bilik

Malamnye, saya mula sibuk dengan deco..sebelum letak fondant, harus letak buttercream dulu untuk ratakan surface cupcake (my own theory) :D

Kemudian saya rolled pink fondant dan shapedkan bulat2 guna mould.Saya letak atas buttercream tadi.Jadi, fondant tu melekat kat situ sbb buttercreamkan lembab :D

Saya deco simple2 ajer, Less is More..plus saya yang boleh dikategorikan sbg beginner dlm bidang ini.Baik jgn tunjuk terror...nanti lain lak jadinye...hehe

Saya kelilingkan ribbon (nasib baik ada dalam scrapbook stock).Sebab saya rasa, color paper cup tu, kontra sgt dengan pastel look yang saya cuba nak tonjolkan.

Tulisan atas fondant tu saya guna royal icing...Royal icing juga diguna untuk cantumkan bebunga dan dedaunan fondant atas cuppies ni.

Finally...Macam ini lah jadinya tempahan Cupcake for Hantaran...yang pertama saya buat.

Note:Saya positif sekiranya di beri peluang untuk membuat cupcake untuk hantaran atau majlis2 lain (Sekitar Seremban)..Jika anda berminat, boleh call/sms kham(013 3943103) atau e-mel ke kham_joe@yahoo.com atau boleh juga tinggalkan message di box facebook:khamsaini johari.THNX

No comments:

Post a Comment