Monday, April 5, 2010

DIY: Personalised Pick With Tag (Birthday Ideas)

Last week saya mendapat order personalised pick with tag daripada seorang customer.Saya sangat excited sebab beliau mahu 100pcs dan tag tersebut bersempena birthday anaknya yang kedua.Selepas dapat order tersebut, saya terus proceed dengan design untuk bahagian hadapan dan belakang tag tersebut.Alhamdulillah, approved by customer..hehehe :D Jadi saya ade snap beberapa foto sepanjang proses menyiapkan order tersebut.Mungkin dapat memberi inspirasi kepada anda..Enjoy!

Antara bahan2 yang digunakan untuk membuat projek kali ini; toothpick,gunting,card stockberwarna warni,personalised printed tag(front & back),clear tape(lebar 5cm),double-sided tape, glue(kalau guna glue mcm dlm gambar,saya cadangkan guna brush untuk ratakan pada kertas)

Inilah design yang saya telah buat.Simple saja.
Happy Birthday Iman -front
Iman is 2 today - back

Saya telah laminate printed tag tersebut dengan clear tape supaya nampak lebih cantik dan tak comot kalau terkena air dan sebagainya.Proses ini memerlukan fokus yang lebih supaya tiada gelembung udara terperangkap antara tape dan tag.Memang saya pun 'mengambil masa' untuk siapkan proses yang satu ini.

Trace bentuk bulat yang lebih besar daripada printed tag ke atas card stock.Utk project ini saya telah guna tutup botol mayonnaise saiz kecil.

Kemudian, saya potong card stock tadi, satu persatu dengan gunting.

Begitu juga dengan printed tag yang telah dilaminate tadi.

Kemudian, saya telah tampal tag di bahagian hadapan ke atas card stock.Untuk letakkan tooth pick, saya telah tandakan dengan pensel pada setiap toothpick supaya ketinggian setiap toothpick sekata.Lalu saya securekan dengan double-sided tape.Selepas itu, tutup bahagian belakang(tooth pick) dengan tag untuk bahagian belakang

Macam inilah tag yang telah siap.

Sekarang sudah siap sedia untuk di kurier.

Note: Anda boleh mencuba sendiri idea ini di rumah.Tetapi anda mungkin juga tiada masa membuatnya.Serahkan kepada saya :D. Untuk sebarang pertanyaan lanjut call/sms Kham (013 3943103) atau e-mel ke kham_joe@yahoo.com atau boleh tinggalkan message di box facebook:Khamsaini Johari.THNX

No comments:

Post a Comment