Sunday, June 27, 2010

Decorated Cookies: Blossom

Dah lama saya tak buat decorated cookies.Kali ini, Puan Nana minta saya buatkan decorated cookies untuk dijadikan salah satu hantaran pertunangan adik beliau...So, saya kena bukak balik kitab sebab saya jadi confuse macamana nak mulakannya...hahahaha....


Saya diminta buat cookies with flower shape...ini saiz medium(ada sebesar tapak tangan saya)


Cookies yang telah siap dibake..disejukkan ke suhu bilik...sementara menunggu selesai baking semua cookies, saya siapkan royal icing....


Ini design pertama....saya kena lukiskan outline untuk cookies menggunakan royal icing(nozzle #3 sebab cookies ni gedabak)...


Sementara royal icing masih basah, saya taburkan rice ball(betul ker? hehehe...nanti saya check balik its exact name :P), kasik cover semua royal icing tu...



Yeay! outline dah siap....


Saya buat outline untuk sebahagian cookies dengan design begini...


Kemudian, saya runningkan icing dengan warna oren muda menutupi bahagian dalam cookies..


Outline untuk design kedua adalah seperti di atas....


Icing sedang dalam proses pengeringan/pengerasan...:)

Outline untuk design ketiga...


Saya letak gumpaste blossom ditengah2...dan siapkan cookies2 tersebut dengan design yang sangat minima...


Yay!...Cookies yang telah siap, dipack sebelum dimasukkan ke dalam bakul hantaran....


Note:
Anda mungkin berminat untuk menempah 'decorated cookies' daripada saya.Sebarang pertanyaan mengenainya bolehlah dilakukan menerusi talian telefon call/sms Kham(013 3943103), atau hantar message di box Facebook:khamsaini johari atau boleh juga e-mel di kham_joe@yahoo.com.THNX.

No comments:

Post a Comment