Monday, July 19, 2010

Decorated Cookies:'Heart Shape'

Salam semua...dah lama tak update blog ni...rindu betul...entry ni pon sepatutnye saya dah buat last 2 weeks..tapi disebabkan keadaan kesihatan saya yang tak berapa mengizinkan, baru hari ni, saya menggagahkan juga diri untuk update blog.Thanks kepada yang sudi berkunjung kemari...thanks to all the comments, sms and phone calls bertanyakan tentang produk dan servis yang saya tawarkan.Anyway, kesempatan ini juga saya nak berkongsi cerita gembira dan sedih yang saya sedang hadapi sekarang yang bakal membataskan aktiviti saya untuk seketika waktu. Saya gembira kerana sedang mengandungkan baby ke-3.Yang sedihnya sebab sampai hari ini, morning sickess saya agak teruk.Hopefully tak lama. Jadi saya sedang sedaya upaya menyiapkan tempahan dalam list dan masih menerima tempahan yang tak 'emergency' insya allah :)

'Heart shape' cookies kali ini bermula dengan gembira...tapi endingnya sangat2 kelat.Agak short notice...tapi itu bukan masalahnya sebab saya dah ready dengan bahan2nyer di rumah.Yang ini small size lebih kurang 2.5 inci.So saya start dengan shape mcm kt bawah...biler dah siap...saya realize saya ade satu lagik mold yang lebih cantik...ade scallop2 kt edgenyer...
1st set yang saya dah siap with lining and running icing...tapi saya kurang suke running icing merah pada set ni.hasilnyer tak seperti yang saya harapkan....


2nd set....saya suke sebab mold ni lagik classy...running icing merah pon buat baru and i love the outcome...


Proses pengeringan running icing...almost semalaman...


royal icing dah kering/keras...


Finished with the requested word and letters...


Pagi saya nak courier cookies nie, saya masukkan cookies dalam oven tanpa setkan timer pon...tujuannnye untuk crunchykan semula cookies tu...since saya masih baru dengan oven ni...tak saya duga, oven nie sgt proaktif...respond to the temp that had been set even if the timer did not set...macam nie la jadiknyer....sedih sgt...


Saya terpaksa guna the 1st set cookies sebab perlu dihantar ke Kuantan....nak diguna the next day.Kalau sekitar Seremban atau Kl pon, saya sanggup bake another set...and send by hand...sorry Nadia..Incident kali ini betul2 beri pengajaran pada saya...i still wish to send Nadia another set of cookies...Insya allah...

to Nadia: so sorry dear...


3 comments:

  1. tapi yg 1st cookies tu okey je..dua2 lawa=)

    ReplyDelete
  2. dija: icing nyer tak baper ok..sebab guna powder coloring...akak terus letak dlm icing, x campur air dulu...so bler kering, ade texture appear..hehe...tapelah....lepas nieh shud be more careful...

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum kak, saya ni pengikut blog akak sejak tahun lepas.hehe.tiba2 minat dgn decorated cookies ni.nak tnya, bila akak hntar cookies pakai pos, cookies tu tak berderai@pecah ke ? saya mcm teringin nak buat bisnes cookies ni tp tak yakin sbb memikirkan cara nak menghantar cookies ni.boleh akak share tips skit ? thnx ! :)

    ReplyDelete