Tuesday, April 20, 2010

Chocolate Mud Cake

Hujung minggu lepas,saya masih sibuk dengan tempahan bag dan apron.Tapi, sebab dah deal dengan rakan2 sejiran, saya telah buat sesuatu untuk majlis makan2 di kawasan rumah kami tu. Saya telah buat chocolate mud cake yang resipinya saya ambil daripada sebuah website(saya lupa nak simpan urlnya, insya allah kalau jumpa saya kreditkan di sini)

Saya bukan terror bab baking and deco ni.So, deco saya sangat simple.


Bahagian hadapan recipe card.
Kalau anda berminat nak membuatnya di rumah, please click gambar di atas for full recipe.
Sebab saya dah try, kalau ikut sukatan di atas...erghhhh... cake ini memang sangat manis.Belum lagi letak topping dan filling.Kurang2kanlah gula untuk kurang rasa manis :D


Macam inilah cake yang telah siap baked.Ermsss, kalau ikut waktu dan temperature memasak yang dicadangkan, kek saya masih belum well-baked. So kadar waktu memasak dan temperaturenye, bergantung kepada oven masing2.
Kerak atas dan sisi saya potong dan ketepikan.Kemudian kek di potong into layers sebelum letak filling.


Bahagian belakang recipe card.
Bagi yang pertama kali membaca entry ini, jika anda ingin mengetahui tentang recipe card idea pls click label: Resipi di bahagian bawah entry ini.
Saya terpaksa lipat2kan resipi ini untuk dimuatkan kepada sekeping card stock sahaja.


Truffle mixture recipe. (Untuk dijadikan Filling dan direserve sikit untuk piping atas dan sisi kek)

Memula saya ikut arahan pada resipi macam inilah jadinya.Pelik.Mungkin juga saya yang salah baca arahan pada resipi tu.Maklumle, resipi citer dalam bahasa omputih.Kesudahannya saya telah beat guna hand mixer.Hasilnya lebih baik daripada gambar kat atas ni.Kes terlupa nak ambil gambar-tapi color pun menjadi lebih lighter (leh tengok kat gambar complete cake).


Chocolate Glaze recipe (sebagai topping)

Memang sangat manis ,so, elok juga kalau nak kurangkan sedikit sukatan gulanya.


So, untuk susun atur kek dan macamana nak gunakan filling dan topping, sila click gambar di atas, untuk view yang lebih jelas.
Tips yang diberi tu, memang patut diikut especially yang diberitahu kek tu sesuai dimakan pada suhu bilik.Kalau simpan dalam fridge mebbe sebab buat pada malamnya, elok dikeluarkan kek tue 2 atau 3 jam lebih awal sebelum majlis.Kalau tak, kek akan menjadi sangat mampat a.k.a keras.


Selepas letak chocolate glaze.

Lebihan filling saya buat seperti yang dicadangkan oleh resipi iaitu menggunakan nozzle star untuk menghias sisi atas dan bawah kek.Terpulang selebihnya bagaimana anda nak deco- ur cake-ur choice :D

Secara peribadi, saya suka rasanya yang sangat kaya dengan chocolate.Sangat tak sesuai untukmereka yang sedang dalam diet.

Selamat Mencuba!

No comments:

Post a Comment