Friday, April 9, 2010

DIY: Stamping On Fabric

Malam tadi saya perlu siapkan order customer yang request grocery bag with stamping.Sambil stamping tu, saya snap beberapa foto, dan saya ingin share dengan anda semua, bagaimana saya membuat stamping di atas fabrik.Mungkin dapat memberi inspirasi kepada anda untuk mencuba sendiri :D

Antara bahan2 yang diperlukan:
Alphabet Clear Stamp & Clear Block (dibeli di Stenz'A, One Utama)
Fabric Ink (dibeli di Craft Haven, One Utama)
Fabric (untuk projek ini saya gunakan 100% uunbleached cotton)


Inilah fabric ink yang saya guna.Ada pelbagai pilihan warna, dan harganya kalau tak silap saya RM6.90 setiap satu.


Kemudian, saya susun huruf2 daripada clear stamp tadi ke atas clear block membentuk perkataan 'REDUCE PLASTIC BAG'.Dapkan ink ke atas clear stamp.Cuba dulu atas kertas.


Jika sudah berpuas hati dengan hasil stamping tersebut, bolehlah diteruskan stamping di atas fabric.


Letakkan clear stamp ke atas tempat yang telah ditetapkan untuk stamping.Dengan menggunakan clear block, saya boleh nampak sama ada stamping saya itu berada pada kedudukan yang saya mahu atau tidak.Tekan lebih kuat supaya ink memenuhi seluruh kawasan dengan sekata.


Biarkan sekejap.


Kemudian bolehlah angkat clear stamp tu.


Kemudian, iron belakang kawasan yang telah distamping tadi, supaya ink akan menyerap kedalam fabrik dengan lebih baik (Orang kedai tue yang bagtau suruh buat camnie)


Itulah caranya saya buat stamping kat bag.


Kalau anda belum ada barang2 macam yang kat atas sana, boleh juga cuba stamping dengan barang2 yang mudah didapati disekeliling kita.Projek stamping kali ini adalah dengan menggunakan kentang.Mungkin ada yang sudah pernah membuatnya.Proceed kalau nak tengok cara saya pula.


Carving knife ni boleh didapati dikebanyakkan kedai kraf atau kedai buku.Rasanya harga untuk carving tools yang asas tak sampai RM10.Kalau nak buat stamping kat fabric yang boleh dibasuh macam bag, anda perlulah gunakan Fabric Ink.Kalau nak buat atas medium yang tak perlu dibasuh, water color pun boleh guna.


Saya telah carve pattern daun yang sangat simple atas kentang yang telah dipotong dua.
Saya cuba dahulu atas kertas.Kalau dah puas hati, boleh teruskan stamping atas fabric.


Macam inilah jadinya stamping guna kentang


Ini pula untuk kentang yang lagi sebelah.Saya carve seperti petal bunga.


Kesemua stamping, termasuk yang dicuba di atas kertas tadi, boleh digunakan untuk membuat produk2 yang menarik.Jangan buang stamping selagi boleh diguna :D

Salah satu produk yang akan saya lancarkan sempena Mother's Day menggunakan stamping yang mudah :D

Saya harap anda teruja untuk mencuba projek kali ini.Enjoy!

Note: Untuk lebih DIY project, klik pada label2 dibawah.

8 comments:

  1. Sangat sangat suka pada entry ini. Terima kasih kerana sudi berkongsi idea. Tak sabar nak cari bhn2 di ats. Tapi... boleh ke buat stamping atas felt ye?

    ReplyDelete
  2. Salam Aida..
    stamp atas felt, x pernah try pulak...hehe...nanti kita tengok Aida try atas felt, ape jadi agaknye...:D

    ReplyDelete
  3. salam..i'm 'aisyah from global inspire ent. n i'm looking for a independent custom made canvas and cotton bags around kl n selangor...
    i've found ur blog earlier an wish to hit u..
    do u take order for executive occasions and events purpose?if u do, i nk compare harga u dgn supplier yg sedia ada..if ur price is more reasonable then we'll list u as one of our suppliers..at the moment i need about 300pcs cotton bags or canvas if possible with a simple embroidery or printing design..

    if interested to take the job with our company do give me a call or text me asap.. :)
    thx..

    0126408144 / 0199175253

    ReplyDelete
  4. assalamulaikum wbt
    nk tny law stamp ats heavy weight cotton lekat x...??
    maaf brtny...budak baru nk belajar

    ReplyDelete
  5. Suka sangat blog ni, tq sbb kongsi pelbagai perkara.
    Berjam jam sy menjelajah kat blog awk ni.

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum...sorry for my late respond...seriously, jarang belek2 entry lama...:D

    Thanks For ur time...

    Untuk Heavyweight cotton, i pernah try, same method..Alhamdulillah, hasilnye OK. light color fabric lagik OK. :D

    ReplyDelete
  7. thank you sooo much for sharing!May Allah Bless you :)

    ReplyDelete