Tuesday, April 27, 2010

OMG! A Birthday Cake Today!

Hari ini, saya tak sangka saya sepatutnya perlu menyiapkan tempahan birthday cake.Seriously, it's a shame mistake, my very unforgettable mistake....urghhhh....sebak dada dibuatnya.Memang kesilapan saya.Saya seorang yang very short term memory punye manusia.So, bab tempahan atau ape saje benda2 penting memang saya perlu masukkan dalam organizer, supaya saya sentiasa boleh refer ape yang saya perlu buat sehari-hari.Tapi kesilapan hari ini memang memberi pengajaran kepada saya, supaya jangan lupa lagi.Saya tak mahu perkara seumpamanya berulang lagi selepas ini.

Saya dapat order ni, last week.Mungkin waktu diberitahu tu, saya sedang fokus dengan program makan2 di kejiranan saya, sampai saya terlepas pandang untuk masukkan order ni dalam organizer.

Kek nak diguna jam 8.30 mlm.Saya dpt reminder tentang nak pick up cake jam 5.30 ptg.Saya terpaksa admit dan confess kesilapan saya tue pada customer.Tapi , beliau minta juga kalau boleh disiapkan seadanya.So jam 6.30, cake baru start nak steamed.Nasib baiklah kek kukus.Kalau terover steam pun, insya allah kek masih dalam kondisi yang baik. Punyalah gelabah tahap max....Nasib baik hubby saya berulang kali suruh saya cool down supaya saya boleh fokus dan tak gelabah.He took over duty mandikan anak2 and so on....as always he'd done kalau saya sibuk.Thanks a lot U!


7.30 mlm. Kek dah dikeluarkan dari kukusan.


Saya terus pindahkan cake ke atas board. Kek masih panas....huwaaa...nak nangis...camner nak taruk topping.Sure cair. So, saya terpaksa masukkan dalam fridge for 15 minutes.


Buttercream saya sediakan time kek sedang dikukus.Nasib baik semua stock ada di dapur.Alhamdulillah!


Saya cari dalam box, mana2 cake topper yang sesuai.Nasib baik jugalah, saya sentiasa sediakan semua bende2 ini.Takut emergency case macam ni lah.


8.15 mlm, saya mula deco cake.Taruk topping, sprinkle chocolate rice.Cucuk2 semua cake topper tadi.And the HappY Birthday wording! Nahhhhhh....I'm done in 15 minutes with all the deco.Tetiba teringat nak finishing sisi kek yang nampak comot banget tue...saya piping dengan nozzle star...hahahaha....lepas siap...saya rasa nak lompat2...Lega tahap gaban....

Tadi lepas cake dah pick up, saya sempat mintak maaf banyak2 kepada customer saya tu.Memang salah saya..Nasib baik juga dier remind nak mai ambik, kalau dier terus datang nak ambik....iskhhhh...takmaw la bayangkan....Best gamaknya kalau saya ada P.A. hehehe......Masih terase suam2 kuku waktu pegang bawah board kek tu...:D

Ermss...kelakar pon ade sebab berjaya jugak snap beberapa gambar...tak shaking lak tue gambar2 nieh...heeehaaaa....saya nak gelak puas2.

Anyway, ini resipi KEK COKLAT KUKUS. Anda try lah nanti.Tapi jangan buat urgent macam saya ni.Boleh mengundang pelbagai penyakit yang tak disangka. :D


Note:Jika anda berminat menempah kek kukus sebagai buah tangan majlis perkahwinan, boleh hubungi Kham(013 3943103) atau emel ke kham_joe@yahoo.com atau boleh juga tinggalkan message di box facebook:khamsaini johari.THNX

No comments:

Post a Comment