Tuesday, November 27, 2012

'STAMPING' my way






Assalamualaikum wbt...

Thanks kepada yang berkunjung ke sini...
Thanks juga kepada respon yang sangat memberangsangkan mengenai siri demo dan workshop yang sedang diaturkan. Ramai yang bertanya apakah seni 'stamping' atau 'cetakan' yang saya ingin ketengahkan itu.Ilmu 'stamping' yang saya mahu kongsi dengan semua adalah daripada perspektif saya sendiri. Semuanya adalah mengenai cara, material yang saya gunakan dan tips-tips berguna yang akan membantu anda menghasilkan pelbagai produk atau meninggikan nilai produk sedia ada, bergantung kepada bidang kepakaran anda.

Saya banyak gunakan kaedah ini untuk menghasilkan 'paper bag' yang unik dan tersendiri. Kadang-kadang ramai yang ingat saya printing menggunakan mesin.Dari situlah saya rasa, seni 'stamping' ini unik. Seunik batik cetak. Kerana kaedahnya yang hampir sama tetapi materialnya mungkin sedikit berbeza.

 Jika anda menyertai demo itu nanti, ilmu yang saya ingin kongsikan adalah bagaimana proses 'stamping' itu saya praktikkan keatas dua medium yang saya selesa gunakan iaitu kain dan kertas. Mungkin nampak simple, tapi sewaktu di awal pembabitan saya mengendalikan tempahan-tempahan yang memerlukan teknik 'stamping', saya pernah rasa sangat 'frust'. Kalau tempahan sebanyak 100, lebih 10 akan rosak. Boleh bayangkan berapa banyak hasil yang rosak itu saya kena simpan. Daripada situlah, saya mula mencari penyelesaian dan saya menemui beberapa tips yang boleh mengurangkan kadar produk yang rosak.

Saya akan lanjutkan lagi beberapa contoh tempahan yang menggunakan teknik 'stamping'. Untuk kali ini saya kongsikan beberapa contoh ' paper bag' yang menggunakan kaedah tersebut. Akhir kata,jika anda ingin merasai pengalaman saya, kuasai kemahiran saya. Insya allah...

Till next time.


No comments:

Post a Comment