Wednesday, January 30, 2013

Potpourri: Color and Material Experiment

Assalamualaikum wbt...
Thanks kawan2 yang sudi mengunjungi blog saya. Really appreciate ur visit and ur time...almost 2 weeks saya tak post new entry. Saya ke pantai timur last week untuk beberapa hari. Dan disebabkan internet connection yang tak berape bagus disana, saya tak online langsung.Hihi..

Actually, material yang saya nak share today, saya dah siapkan sebelum pergi lagi, tapi disebabkan kesuntukan waktu, saya tak sempat nak post kat blog.And to be specific, saya buat ini semua untuk Bengkel Potpourri yang pertama (20 Jan 2013) yang lepas.Saya ke pantai timur, the following day.


Bila saya jumpa kain yang menarik, walaupun belum decide nak buat apa, biasanya, saya rembat semeter dua, bergantung kepada harganya. Macam potpourri yang saya buat kali ini, kain pastel color ni, saya jumpa di Kamdar Melaka. Kain cotton untuk cadar, so bidang nya quite besar (satu bidang 60", satu lagi bidang 90"). 2 meter, macam2 yang boleh dibuat.So, untuk warm up sebelum workshop potpourri pertama dulu, saya pun terfikir nak buat potpourri guna kain2 ni. Saya match dengan polkadot ribbons yang saya beli dari Nilai 3.

Kalau ke Nilai 3, kedai yang saya wajib singgah is CZ. Antara sebab saya suka betul singgah situ, cuz saya suka barang2 display yag mereka letak kat situ. Full of inspirations. Kalau kat bahagian ribbon pulak, saya suka the way they arrange the ribbons...rasa nak grab semua yang ada atas rak...hehe...and i could saya, the price also very reasonable. Bagi yang minat polkadot ribbons, ada banyak pilihan di sini.




Oraitzz...saya suka giler these pastel combinations. Rasa seronok & 'ghalit' betul buat potpourri ni, sampai tak sedar yang time tu dah past midnite dan saya dah buat berpuluh-puluh potpourri...:D

 Untuk potpourri ini, saya cuba bold kan warna bunga, sengaja pilih warna2 terang, to create color block. Tapi saya rasa, to make it more 'color block', sachet perlu menggunakan plain color. Lagik menjadik.Insya allah saya try next time.


Yang ini pula, more to brush up my skill...dah lame tak buat potpourri yang combine fabric.Hasilnya, of course superb..., but waktu yang diperlukan juga of course lah lebih kan.Combination fabric yang bersesuaian, akan menghasilkan potpourri yang menawan.Believe  me.

And hari ini saya cukup seronok, sebab saya boleh DIY bunga untuk dilekatkan pada potpourri. Ini bunga sama yang saya buat pada POMANDER BALL, cuma saya gunakan material yang lain sket.


 Tadaaa! my potpourri tree. Sebenarnya, this idea just pop up bler saya pening kepala macamana  nak display potpourri yang saya dah buat untuk dibawa during class. Saya bagitaw husband saya perlukan branches untuk gantung the potpourri and thanks to him kerana tolong saya menzahirkan idea itu. thanks juga to my niece yang stay up and helping me menghias this tree.

Kawan-kawan, sebelum mengakhiri this entry, I wanna share some values yang saya dapat selama saya fokus dengan kerja2 kraftangan ini.
Crafting mungkin akan hanya menjadi hobi, kalau itu yang kita mahukan. Itulah juga sangkaan saya dahulu.
Tapi, apabila saya decide untuk lebih fokus, saya mula nampak, crafting bukan saja boleh jadi hobi, bahkan boleh menjadi lebih daripada apa yang saya jangkakan.
Satu ayat yang sentiasa terngiang2 ditelinga saya, 'kamu boleh pergi sejauh mana yang kamu mahu, bergantung kepada sebanyak mana usaha yang kamu berikan. Beri lebih, jika kamu mahu ia pergi lebih jauh'.
Tak pasti daripada siapa,sejak bila atau dimana saya mendengarnya, tapi ia sentiasa membantu mengatasi perasan ingin putus asa, tiap kali perasaan itu datang.

Sejak itu, saya tak pernah pandang rendah kepada apa saja kemahiran hidup. Sebab saya sangat pasti, setiap kemahiran jika digilap dengan cara yang sepatutnya, ia pasti akan memberi kesan yang positif dalam hidup seorang manusia.

Sesiapa yang ingin menguasai kemahiran membuat potpourri seperti ini, anda boleh mengikuti Bengkel Membuat Potpourri saya yang kedua pada Ahad ini (3/2/2013) yang akan diadakan di ALIMKids, Wangsamaju. Diadakan secara hands on. Bayaran adalah RM120 dengan starter kit & light refreshment disediakan. Bermula jam 9 pagi hingga 1 tgh.Sesiapa yang berminat boleh e-mail ke wattnerd@gmail.com beserta nama penuh & no telefon.
TQ :D




No comments:

Post a Comment